Ganden Klooster - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke & Bart - WaarBenJij.nu Ganden Klooster - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke & Bart - WaarBenJij.nu

Ganden Klooster

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke & Bart

25 April 2012 | Nederland, Amsterdam

Dit is ons laatste berichtje uit Lhasa, zo meteen ontbijten en daarna met onze tassen richting jeep en dan begint de reis richting Mount Kailash.

Maar eerst nog even vertellen over onze laatste dag in Lhasa.
Gisteren hebben we een bezoek gebracht aan het Ganden Klooster op ongeveer een uur rijden vanaf Lhasa.
Maar voordat je de stad uit bent rijden we eerst langs allerlei nieuwbouw projecten en buitenwijken. Gevolgd door de chinese variant van kassen voor het verbouwen van groente die een groot deel van de Lhasa vallei in beslag nemen.

We verlaten pas echt de bebouwing als we de afslag nemen naar het klooster. Dan volgt er een weg de bergen in met allerlei haarspeldbochten om ons naar de hoogte van 4100 meter te brengen. Op dit moment is er van het klooster nog niets te zien want dat ligt verscholen in de natuurlijke kromming van de berg. Wanneer we bijna boven zijn zien we het klooster tegen de berg genesteld aan liggen. We stoppen even voor het maken van een paar mooie foto's.

Onderweg naar boven ook allerlei dieren gezien, met name yaks, schapen en wat vogels. Knap dat er in dit ruige landschap nog zo veel kan leven.

Vanaf de parkeerplaats bij het klooster beginnen we eerst met het lopen van de Kora om het klooster.
Het eerste stukje berg op is niet zo zeer vermoeiend maar door het gebrek aan zuurstof sta je binnen 5 tellen te hijgen als een idioot. Daar moeten we dus nog even aan wennen en een goed loopritme ontwikkelen zodat we niet elke 5 minuten moeten rusten.

Tijdens de kora kijken we uit over de Lhasa vallei en naar de bergen aan de andere kant. In de verte komt er een donkere lucht aan dus lopen we een beetje door. We hebben niet zoveel zin in een nat pak. Onderweg hebben mensen overal gebedsvlaggen en andere dingen achtergelaten voor geluk. Erg mooi om te zien hoewel er helaas ook veel afval tussen ligt....
Ook zien we iets dat lijkt op een marmot weg schieten tussen de struiken. Helaas blijven we het slecht weer niet voor en als we weer bijna bij het klooster zijn begint het zachtjes te sneeuwen!

In het klooster hebben we daar gelukkig niet veel last van maar het wordt ineens wel een stuk kouder en het gaat harder waaien. Na het bezichtigen van het klooster wat er een stuk mooier uit ziet dan de vorige twee nemen we nog snel een kijkje in de grote zaal waar net de monniken beginnen met hun lessen.
Erg bijzonder om de monniken eindelijk te zien en horen bidden/reciteren in het klooster.

Door het laatste beetje van de sneeuwbui lopen we naar de auto terug naar Lhasa.
Daar is het ondertussen tijd voor de lunch, we doen nog wat boodschappen voor morgen en trakteren onszelf daarna op een lekkere koffie bij de Tibetaanse Starbucks: Summit Cafe.
Daar nemen we even de tijd om onze dagboeken bij te werken en te relaxen. Voordat we naar het Lhasa Kitchen restaurant gaan voor een avondmaaltje. Dit smaakt ons wederom prima.

Als afsluiting lopen we nog eenmaal de kora rondom de Jokhang Tempel.
Maken een paar laatste foto's en kopen een souveniertje. Tijd om naar het hotel te gaan en onze tassen te pakken.

Vandaag wordt waarschijnlijk een lange dag in de auto onderweg naar Gyantse. Er volgen een paar hoge bergpassen met uitzicht op een gletsjer en een bergmeer.

We zijn benieuwd...

:SMS update:: 26 april 2012 :
Vandaag geen update helaas.. We zijn aangekomen in Shigatze, niet bepaald the place to be.. Lekker ontspannen, de rit hiernaartoe over de Friendship highway was de moeite waard. Hopelijk over een paar dagen meer.. Tashi delek!

• 25 April 2012 - 06:32

Scarlet:

Hey hallo!

Leuk jullie berichten te lezen!
    Het paleis aan de Minderbroederstraat staat er stralend bij in de Zierikzeese zon!
    Dat aan de Bagijnestraat overigens ook, met nieuwe eigenaresse!!!
    Ja, ja, je leest het goed, gisteren zat ik bij de notaris en we zijn een hypotheek armer!

Liefs vanaf 113

• 25 April 2012 - 11:06

Molly En James:

Hallo Marieke en Bart
    Bijzonder alles te lezen temeer daar we er zelf geweest zijn. Die nieuwbouw wijken en kassen waren er toen nog niet. Ook de weg naar Gyantse en vervolg ( Friendship Highway was toen nog een zandweg. Vraagje: omdat ik momenteel een Tibetaanse kop aan het schilderen ben, realiseer ik mij weer wat een prachtige en aparte mensen je daar ziet. Natuurlijk hebben jullie vast al hele mooie foto's maar zouden jullie voor mij willen proberen portret opnames van Tibetanen te maken, dus close ups ? Liefst zo close mogelijk ? Een prachtige yak kop erbij is ook. Dan kan ik mij weer uitleven. mooi.

Hier in Holland nog steeds koud. De kipjes leggen wel eieren maar broeden ho maar, dus vooralsnog geen kuikens.
    Bellefleur de poes bracht gisteren een grote muis binnen die uiteindelijk in de gordijnen zat. Jammer voor de poes maar we hebben het gordijn eraf gehaald, de muis erin gedraaid en losgelaten buiten.
    Had de muis weer geluk. Een klein konijntje heeft het af moeten leggen tegen Pietje poes ( 17 jaar ! ) van Oma V, evenals een roodborstje.

Wel geniet nog van jullie reis. ik ben heel benieuwd naar mt Kailash.

Lieve groet

• 26 April 2012 - 12:18

Marlies:

he hoi, ten 1e bedankt voor jullie kaartje.. dat jullie daar aan dachten terwijl jullie zo ver weg zitten!! haha, maar serieus, heel erg bedankt!
    En ten 2e wow... hoe was de trein rit zelf... geen last gehad van de hoogtes? geen extra zuurstof nodig gehad?? <
    Drink voor mij ook maar een tibetaanse koffie.. :) ben jaloers..haha, en heel benieuwd naar jullie foto´s!! toch nog wat vergeten bart? haha, dikke knuffel uit koud en regenachtig nederland.. xxx