nog maar weer een stukje rijden.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke & Bart - WaarBenJij.nu nog maar weer een stukje rijden.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke & Bart - WaarBenJij.nu

nog maar weer een stukje rijden..

Door: Marieke & Bart

Blijf op de hoogte en volg Marieke & Bart

29 April 2012 | Nederland, Amsterdam

Sinds Lhasa hebben we buiten een korte sms update niet veel kunnen laten horen. Met behulp van onze gids zitten we nu in een onverwacht groot internetcafe in Gertse, onze overnachtingsplek van vandaag. De afgelopen dagen hebben we in kleine tot zeer kleine plaatsjes overnacht en Gertse is niet bepaald veel groter, maar wel iets belangrijker omdat het de enige 'grote' plaats is op ruim 200 km van de eerstvolgende.
We zijn uit Lhasa vertrokken voor een prachtige rit over de Friendship Highway naar Gyantse. Tijdens deze rit zijn we een paar flinke hoge passen over gegaan (ruim 5000 m) en hebben we een paar prachtig blauwe meren gezien. Bij aankomst in Gyantse ingecheckt bij het hotel en 's avonds wat gaan eten in het verder redelijk afzichtelijke plaatsje. Helaas geen warme douche vanavond.. De volgende ochtend hebben we het klooster van Gyantse bezocht, met de grootste stupa van Tibet (de Kumbum van Gyantse). Deze heeft 6 etages met 70 kapellen die je vrijwel allemaal kunt bezoeken.
Na het bezoek aan het klooster zijn we doorgereden naar Shigatse, een zeer luidruchtige en lelijke provinciestad. Hier zijn we te laat voor een bezoek aan het klooster (een van de belangrijkste van de Gelugpa orde en voor Tibet), dus gaan we eerst naar het hotel. Weer geen warme douche.. dan maar lauw douchen, geen succes als je bedenkt dat ze het fenomeen centrale verwarming nog niet hebben ontdekt in de hoedanigheid zoals thuis.
's Middags lopen we een rondje door het plaatsje, op zoek naar een #internetcafe (voor de twitteraars.. :-) ), helaas zonder succes. Dan maar een thee op een terrasje (ook een unicum in Tibet). Lekker in de zon, met handen en voeten twee thee besteld, nou dat viel dus tegen. Het smaakte alsof ze net de viskom hadden schoongemaakt en het water hebben hergebruikt voor onze thee.. Die hebben we mooi laten staan, klagen gaat wat lastig want ons Mandarijn laat wat te wensen over.. Ook nog een dure bak, Y32, da's bijna E 3,50.. afzetters.
De volgende ochtend naar het klooster, dat was wel echt de moeite waard. Er zijn in het klooster van Shigatse 4 belangrijke kapellen, in een ervan staat het grootste Boeddha-beeld van Tibet, 26 m hoog. Er is ruim 370 kg goud gebruikt om het beeld van een laagje te voorzien, indrukwekkend en het hele kloooster ademt (zoals alle kloosters die we bezocht hebben) een heel bijzondere sfeer.
Na het bezoek aan het klooster gaan we op weg naar Sakya, om daar een bezoek te brengen aan het klooster. We komen rond etenstijd in het plaatsje aan en gaan eerst eten. Lekker, wel heel erg Chinees, maar goed :-D. Het klooster is in die zin bijzonder ten opzichte van de andere die we bezocht hebben, omdat de Sakya orde een andere is dan de Gelugpa orde. Net als bij het Christendom, zijn er ook binnen het Boeddhisme (en zelfs binnen het Tibetaans Boeddhisme) ook een aantal verschillende stromingen. Het klooster kenmerkt zich door een heel andere kleurstelling van de gebouwen en vooral de beelden van de Boeddha's en Lama's en andere heiligen. Erg fraai om dit verschil zo goed te zien.
In Sakya kunnen we echter niet blijven slapen, dus moeten we nog een half uur rijden naar Lhatse, een ingeslapen dorpje wat vroeger aan de Friendship Highway lag, maar die is nu omgelegd. Dat merkt de middenstand in het dorp vooral, het is nu nog stoffiger.. Het lijkt een beetje op Radiator Springs uit Cars.. (voor ingewijden).
De kamer is op zich netjes, we hebben zelfs een bad met warm water!! Dus gelijk lekker poedelen. 's Avonds aan het diner hebben we een leuk gesprek met een stel uit Canada. Het eten is overigens boven verwachting goed. De volgende ochtend aan het ontbijt raken we nog aan de praat met een koppel uit Australie. Altijd leuk om reis-ervaringen te delen en tips uit te wisselen. Niet onbelangrijk in deze contreien..
De reis voert ons vandaag over een lange etappe naar Tsochen. De overnachting in Raga hebben we (gelukkig) niet gehad, want dat was echt een 'afgebrand dorp'. Een politiepost waar een Chinese dienstklopper zich belangrijk aan het maken was en daarna eten en verder. Om half 9 's avonds kwamen we aan in Tsochen, moe en gaar. Na de lunchstop werd de geasfalteerde weg een dirt-road. En als je daar 220 km op hebt gereden, over passen van 5500 m hoog, dan ben je aardig gaar. Wel nog een stop gemaakt bij heetwaterbronnen, dat was wel een fraaie ervaring. Helaas heeft Marieke last van de hoogte, dus 's avonds toch maar aan de Diamox. Dat helpt gelukkig, dus vanochtend was Marieke weer helemaal de oude. Vandaag hadden we een ontspannen ritje over alleen maar onverharde wegen, dus aardig door elkaar gerammeld. Maar vandaag 'slechts' 257 km, dus dat viel mee 8-).
De etappes in de auto zijn lang, maar de uitzichten zijn vaak adembenemend. Prachtige vergezichten, veel wild (yaks, wilde ezels, antilopen, vogels en soms een marmot), mooie meren,.. gewoon teveel om op te noemen. Alleen al al die indrukken maken zo'n rit (buiten alle gestuiter) vermoeiend.
Morgen een hele lange tocht naar Ali, zo'n 480 km. We komen dan volgens de Lonely planet gids aan in een schreeuwerige provinciestad, zo een die op een handelsroute ligt, je weet wel... Dat wordt wat.
Zo meteen lekker ontspannen op onze kamer (die is mooi en schoon, maar koud) en straks eens wat kleins te eten organiseren..
Tot snel hopelijk en veel groetjes uit mooi, maar fris Tibet.

PS.: dank jullie wel voor alle leuke reacties!
:SMS update:: 29 april 2012 :
Nog even een nabrander: het sneeuwt hier inmiddels en we hebben gelukkig stroom en elektrische dekens.. :-) Tashi delek!

• 29 April 2012 - 13:32

Cyriel:

Dank jullie wel voor de update. Geen idee waar jullie ergens zitten, maar dat ga ik eens googlen. groetjes

• 29 April 2012 - 16:28

Matiska:

Sterkte, ondanks alle ontberingen klinkt het als een superreis!

• 29 April 2012 - 17:55

Noreen:

Leuk om alle verhalen te lezen! Wat een avonturen hebben jullie! Lekker genieten van alles en gewoon dicht bij elkaar zitten om warm te blijven!

• 30 April 2012 - 06:22

Annie:

Bedankt voor jullie reisverslagen.
    Het lijkt me soms best wel afzien maar
    jullie krijgen er wel veel voor terug.
    Geniet ervan samen.
    Dikke kus, liefs,
    mam en pap

• 30 April 2012 - 19:56

Robert-Jan En Dana:

HoiHoi,
    Het klinkt allemaal zeer goed en indrukwekkend. Wij zijn ook 5 dagen weggeweest naar (Nieuw) Zeeland. Was lang niet zo indrukwekkend, alhoewel de krab die de schep van Rim niet meer losliet was wel spannend en hilarisch. Zeker als Rim met de schep waar de krab aanhangt over het strand begint te rennen en te roepen/schreeuwen.

Geniet met jullie tweeen van deze prachtige ervaring.

Groetjes Robert-Jan en Dana.

• 30 April 2012 - 20:46

Tom En Jacqueline:

Hoi Marieke en Bart,

We reizen met jullie mee hoor.
    Wat een enorme afstanden leggen jullie af, hopelijk valt er niet te veel sneeuw!

groetjes en tot de volgende keer

• 01 Mei 2012 - 07:48

Marlies:

he hoi, wat vervelend voor mieke dat je last hebt van de hoogte, nogal logisch.Aangezien je zeeniveau gewend bent...hahaha, ik had er in ZA al last van op 3100 hoogte..(kwam deels ook door de flinke inspanning...)maar we zijn het niet gewend, hoop dat je er nog een beetje aan went en niet al te ziek wordt..ben zo benieuwd naar alle mooie foto's die jullie maken.. pas goed op elkaar en doe voorzichtig!! haha.. hele dikke kus en knuffel van ons!! xx m & m

• 01 Mei 2012 - 16:19

Ellis:

hallo daar! Wat een avonturen maken jullie mee :) en wat betreft t weer: jullie smsje over de sneeuw kwam bijna tegelijk met het heerlijke voorjaarszonnetje bij ons op koninginnedag, 20 graden, heerlijk! Veel plezier nog xxxx