Namaste - terug in vrij Nepal !! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marieke & Bart - WaarBenJij.nu Namaste - terug in vrij Nepal !! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marieke & Bart - WaarBenJij.nu

Namaste - terug in vrij Nepal !!

Door: Marieke & Bart

Blijf op de hoogte en volg Marieke & Bart

13 Mei 2012 | Nepal, Kathmandu

Nou, het heeft even geduurd maar hierbij dan toch een 'echte' update.. Sinds Mt. Kailash hebben jullie het moeten doen met onze sms updates, omdat het soms gewoon niet anders kan.. Maar een ding hebben die Chinezen wel goed geregeld: er is vrijwel overal bereik met de mobiele telefoon. Zelfs op Everest Base Camp (zelfs een 3G service area..).
Na Saga, waar Bart niet helemaal lekker was, naar Rongbuk en het tentenkamp vlak voor Everest Base Camp. Het klonk eerst een beetje raar, slapen in een tentenkamp op 5000 m hoogte, maar het was een super ervaring. De tent is (uiteraard) winddicht en we werden ingestopt onder 2 dikke dekbedden en een extra deken. Goed voor 10 kg. spul bovenop je lijf, dan blijf je wel vanzelf lekker rustig liggen.
De weg ernaartoe was weer een andere (enerverende) ervaring.. Na een goeie 3 kwartier rijden vanaf Saga stonden we ineens stil in the middle of nowhere.. koppelingspedaal onderin vast.. Wat nu? Bleek er een lekkage te zijn in het hydraulische circuit van de koppeling. Na bijvullen en ontluchten verder gereden, maar omdat er (onverhard) nogal wat geschakeld moest worden, stonden we een kleine 3 kwartier later weer stil.. Nu definitief einde olieleiding: glad afgebroken.. Dus moesten onze 2 amateurs aan de bak. Na een goeie anderhalf uur waren we weer op weg en de zaak heeft het uitgehouden tot in het tentenkamp bij Rongbuk. Joehoe.
De weersomstandigheden waren tijdens de laatste 2 uur van de rit niet zo best, waardoor we Mt. Everest niet hebben kunnen zien terwijl we in het tentenkamp aankwamen.
Maar dat zou wel gaan veranderen..
Vrijdagochtend mooi op tijd opgestaan om de zon te zien opkomen boven Mt. Everest. Een fraai gezicht: het was perfect helder weer en de eerste zonnestralen op de noordflank van Mt. Everest te zien vallen is een prachtige beleving. Na het ontbijt(je) zijn we op pad gegaan voor de 4 km lange tocht naar Everest Base Camp. Daar is een weg naartoe, dus de meeste toeristen nemen de bus die vanaf het tentenkamp rijdt (eigen jeeps zijn op dat deel niet toegestaan). Eerst een redelijk saaie wandeling (en koud..), maar na het laatste stuk bergop een fraaie ontknoping. Je loopt dan een smallere vallei uit en staat werkelijk aan de voet van de berg. De Chinezen hebben een markeersteen geplaatst met de hoogte erop (Qomolangma Base Camp 5200 m). Qomolangma is de Tibetaanse naam voor Mt. Everest, om verwarring te voorkomen..
Door alle drukte en gedoe hadden we het er eigenlijk snel gezien, er waren ook maar 3 expeditiekampen aanwezig op Base Camp.
Na de terugwandeling de chauffeur gewekt (!) en op weg richting Tingri. We hebben ondertussen besloten om op vrijdag al naar Zhangmu terug te keren, omdat dit maar 185 km (asfalt) verwijderd is van Tingri. 2 x een halve dag uitzitten in een saai dorp is ook niet echt onze insteek, dus vandaar dat we een dag eerder in Nepal zijn aangekomen.
De weg naar Zhangmu is best fraai, de laatste 30 km vanaf Nyalam zijn zelfs ontzettend mooi. Omlaag door een prachtige vallei, groen, watervallen... echt supermooi. Zhangmu valt dan eigenlijk nog wel mee, Chinese chaos, een grensplaatsje. We slapen in een simpel hotel, wel eindelijk weer een eigen badkamer met zowaar warm water.. Als afsluiting nodigen we de chauffeur en gids uit voor het gezamenlijk avondeten, best gezellig en smakelijk. Sinds lange tijd maken we ook weer regen mee (niet direct de ervaring waar je op zit te wachten, maar het valt dan wel op na 4 weken).
Gisterochtend (zaterdagochtend) zijn we na het ontbijt naar de grens gebracht, waar we in een lange rij aansloten voor de douane controle. De Lonely planet gids was goed genoeg verstopt (er staat een brief in van de Dalai Lama, dus die is ernstig verboden in China..) en alles is prima verlopen.
We hebben tijdens het wachten in de rij kennis gemaakt met een Zwitsers/Amerikaans reisgezelschap(je), waarmee we gisteravond zijn gaan eten, gezellig!
De rit naar Kathmandu was goed geregeld (een goede gids en chauffeur..) en een prachtige rit. Het aankomen in Kathmandu was alsof we niet weggeweest waren, nog steeds dezelfde chaos als vorig jaar (als altijd?), maar wel relaxed en gezellig. Onze kamer met dakterras in het Guesthouse was klaar en we konden meteen onze intrek nemen. 's Avonds zoals gezegd gezamenlijk diner met onze 3 nieuwe reisvrienden. Bharat, onze Nepalese vriend, schoof later ook aan en we hebben iets geregeld om naar het dorpje van Bharat (waar Marieke gewoond heeft) terug te gaan. En Bharat heeft met het Zwitsers gezelschap zaken kunnen doen door een pakketje aan te bieden naar Chitwan. Zo snijdt een mes aan twee kanten..

En vandaag lekker ontbijt bij Helena's op het dakterras en lekker relaxen en plannen maken voor de komende week.

We houden jullie op de hoogte en heel veel leesplezier met deze (wat lange) update.

En voor de moeders: fijne moederdag!!

Groetjes, Marieke en Bart

• 13 Mei 2012 - 08:02

Tom En Jacqueline:

Fijn dat alle ontberingen wel de ultieme blik op de berg heeft opgeleverd! Ik heb bewondering voor jullie hoor. Leuk dat jullie naar Bharat kunnen gaan, veel plezier.
    groetjes uit eindelijk zonnig vlissingen

• 13 Mei 2012 - 11:05

Molly En James:

Wat een geweldige tocht hebben jullie gemaakt !
    Als je in Ktm bent moet je beslist eens gaan eten bij Gaia, in het straatje naast Filght Connection kantoor van Keshav en voor de hoek om naar het Imp Guesthouse. Heel goed en goedkoop. Is ons stamcafe geworden. Doe ze maar de groeten van Dr Molly. En ook aan Keshav als je die tegen het lijf loopt.
    Nog veel plezier !

• 13 Mei 2012 - 18:22

Robert-Jan En Dana:

Klinkt top, veel plezier nog tijdens het laatste deel

• 13 Mei 2012 - 20:40

Noreen:

Hi bart en marieke!
    Wat een avonturen, we volgen ze steeds met plezier!
    Geniet van jullie laatste dagen in Nepal en doe iedereen de groeten!

• 16 Mei 2012 - 06:03

Marieke & Bart :

Hoi Molly en James,

Net zoals vorig jaar zijn we ook weer in het Imp guesthouse geland en hebben we een fijne kamer op de vierde verdieping geregeld. Je krijgt natuurlijk de groeten terug van iedereen. Keshav hebben we kunnen verrassen met onze komst. Het was geweldig om zijn gezicht te zien toen we ineens bij Gaia op het terras zaten voor een goede kop koffie!
    Groetjes Marieke